מדריך: תרגילים לסיוע בהחלמה לאחר ניתוח להחלפת ירך

החלמה לאחר ניתוח החלפת ברך

ניתוחים להחלפת הברך והירך הם נפוצים ומהווים את אחד הפתרונות היעילים כאשר יש דלקת נינוונית של המפרק – אוסטאוארתריטיס. אך החלפת ירך היא לא רק ניתוח, ומרכיב מרכזי בהתמודדות עם מחלות מפרקים הוא השיקום המבוצע לאחר הניתוח, שכולל בתוכו סדרת תרגילים ואימונים שנועדו להחזיר את טווח התנועה להיטיב את פעילות המפרק לאחר ההחלפה למפרק מלאכותי.

במדריך הבא ניגע בתרגילים השונים העוזרים לשקם ולשפר את פעילות הירך לאחר הניתוח.

המלצות כלליות

פעילות גופנית קבוע ומתוכננת לאחר הניתוח היא מרכיב חיוני בשיקום לאחר ניתוח להחלפת מפרק הירך או ניתוח להחלפת מפרק הברך. במסגרת ההתאוששות מניתוח החלפת ירך או החלפת ברך המנתח או הפיזיותרפיסט המלווה ימליצו לך להשקיע כ-20 עד 30 דקות ביום, או אפילו פעמיים או שלוש ביום, במהלכן תדרש לבצע תרגילים לחיזוק מפרק הירך. בין היתר, הם עשויים להמליץ לך על ביצוע התרגילים המופיעים מטה.

במהלך השיקום לאחר ניתוח החלפת מפרק הירך או ניתוח להחלפת מפרק בברך, ואף ביתר תשומת לב בגילאים הסים יותר – חשוב לשים לב לביצוע נכון של התרגילים ובתוך כך גם ל״דגלים אדומים״ שעשויים לסמן סיבוכים, החלמה לא ראויה או הפעלה של המפרק בצורה מסוכנת או מזיקה.

  • כאב: הניתוח נועד להפחית את הכאב מהמפרק המנותח, אך בגלל הטראומה (הנדרשת) לרקמות המקיפות את הירך, יש לצפות כאב במידה מסוימת בימים ואף בשבועות הראשונים לאחר הניתוח. נטילת של משככי כאבים אמורה לעזור. הכאב אמור לפחות בהדרגה, והתגברות של הכאב או הופעה של כאב שלא היה במפרק קודם לכן עשוי להעיד על התפתחות של זיהום או סיבוך, ומצריך פנייה לטיפול רפואי. כמו כן, אין לבצע תרגילים במידה ומופיע כאב בעת התנועה במפרק, ויש להיוועץ עם גורם מומחה בנוגע לביצוע נכון של התרגילים.
  • תנועה: ברוב מוחלט של המקרים ניתן להתחיל בהנעת המפרק כבר ביום הניתוח, עם הגברה הדרגתית של השימוש במפרק. בתחילת תהליך השיקום לעתים מומלץ להשתמש בהליכון או במקלות עזר, ולהפחית את השימוש בהם בהדרגה, עם השיפור בתנועה, בכאב ובנפיחות המקומית.
  •  יעדים: חשוב לשוחח מראש עם הצוות המנתח ועם צוות השיקום על מנת לבצע תיאום ציפיות ולהבין מהו טווח התנועה הצפוי במידה והשיקום יבוצע כהלכה. הבנה לא מלאה של יעדי השיקום יכולה להביא לתסכול שרק ימנע החלמה מלאה. נושא זה חשוב במיוחד לאחר החלפת מפרק הירך בגיל המבוגר או במקרה של החלפת מפרק ירך חוזרת, אז ההחלמה היא ממושכת יותר וגם הסיכון לסיבוכים ולהגעה לניתוח נוסף גבוה יותר.

תרגילי שיקום לאחר ניתוח החלפת הירך או הברך

תרגילים בשבועות הראשונים לאחר הניתוח נועדו לשפר את זרימת הדם ברגל (וכך למנוע קרישי דם) יחד עם חיזוק השרירים וחידוש התנועה במפרק הירך. רצוי להתחיל בתרגילים אלו מוקדם ככל הניתן, בהינתן מגבלות של כאב לאחר הניתוח. אמנם הם יעוררו תחושת אי נוחות בפעמים הראשונות, אך התרגילים יאיצו את שיקום המפרק ויפחיתו בסופו של דבר את הכאב במפרק לאחר הניתוח.

תרגילים לביצוע בשכיבה

משאבת קרסול: יש להניע את כף הרגל (דרך מפרק הקרסול) באיטיות מעלה ומטה מספר פעמים, ולחזור על התנועה כל 5 עד 10 דקות. תרגיל פשוט זה ניתן לביצוע מיד לאחר הניתוח, והוא חיוני על מנת להזרים דם חזרה במעלה הרגל.

סיבובי קרסול: יש להניע את כף הרגל והקרסול לכיוון כף הרגל הנגדית ואז באיטיות כלפי חוץ, וחוזר חלילה. לאחר 5 סיבובים בכיוון אחד, יש להניע את הקרסול בכיוון הנגדי לחמישה סיבובים נוספים. על התרגיל מומלץ לחזור 3-4 פעמים ביום.

כיפופי ברך: בעת שכיבה על מזרון יש להצמיד את כף הרגל (של הצד המנותח) למזרון ולהחליק אותה באיטיות לכיוון הישבן, תוך כיפוף המפרק ושמירה על העקב צמוד למשטח. יש לשמור על הברך ישרה ולמנוע ממנה ״לקרוס״ לכיוון קו האמצע. בזמן שהברך מכופפת ב-90 מעלות יש להחזיקה במשך 5-10 שניות ואז להתחיל ביישור איטי של הרגל. ניתן לחזור על התנועה כ-10 פעמים, ולבצע את התרגיל כולו 3-4 פעמים ביום.

כיווצי ישבן: בעת שכיבה על הגב יש לכווץ את שריר הישבן של הצד המנותח, ולספור עד חמש בזמן שהשריר מכווץ. על התרגיל יש לחזור 10 פעמים – בסך הכל בין 90 שניות לשתי דקות – ולבצעו 4 פעמים.

חיזוק השרירים המרחיקים של הירך: בשכיבה על הגב יש להניע כלפי חוץ את הרגל המנותחת בעוד ישרה עד לשיא המרחק ולאחר מכן להשיבה לקו האמצע. יש לחזור על התנועה 10 פעמים, כארבע פעמים ביום.

תרגילים לשריר הארבע-ראשי: בשכיבה על הגב, יש לכווץ את שריר הירך הקדמי (הארבע-ראשי) ולנסות לישר את הירך ככל הניתן מבלי להרים את הרגל באוויר. יש להחזיק את הרגל מכווצת כעשר שניות, ולבצע עשר פעמים במשך עשר דקות – משמע, 10 שניות בתחילתה של כל דקה, עם 50 שניות של מנוחה בין כיווץ לכיווץ.

הרמת רגל ישרה: לאחר כיווץ הירך בדומה לתרגיל המתואר מעלה, יש להרים באיטיות ובעדינות את הרגל באוויר בעודה ישרה (מבלי להעזר בידיים), עד לזווית של 30 מעלות או למקסימום האפשרי, ולהחזיק במשך 5-10 שניות. לאחר מכן יש להוריד את הרגל באיטיות ובזהירות חזרה. ניתן לבצע את התרגיל עד שמרגישים עייפות בשריר הירך.

תרגילים לביצוע בעמידה

ברוב מוחלט של המקרים ניתן לעמוד על הרגל כבר ביום הניתוח, אך בתחילת ההליך השיקומי יכול להיות שתזדקק לאמצעי עזר לעמידה ולהליכה – אך בסופו של דבר ניתן להגיע להליכה מלאה ועצמאית. באמצעות ביצוע תרגילי עמידה, ניתן לזרז ולהקל על שיקום לאחר ניתוח החלפת ירך ועל החזרה להליכה.

הרמות ברך: תוך שימוש במתקן לייצוב, יש להרים את הברך של הרגל המנותחת לכיוון הירך – אך לא מעבר לגובה המותן. יש להחזיק את הברך באווירו לספור עד שלוש, ולאחר מכן להורידה באיטיות מטה. יש לחזור על התנועה עשר פעמים ועל התרגיל כולו 3-4 פעמים ביום.

הרחקות ירך בעמידה: יש להעזר בכיסא או במעקה ולהקפיד כי הירך, הברך והרגל נמצאים כולן בקו אחד ישר עם הגוף. עם ברך ישרה יש להרים את הרגל המנותחת ולהניעה הצידה, הרחק מקו האמצע, באיטיות. לאחר הגעה ל-30 מעלות יש להחזירה באיטיות לקו האמצע, ולחזור על התנועה 10 פעמים. יש לבצע את התרגיל 3-4 פעמים ביום.

מתיחות ירך בעמידה: יש להעזר במעקה ומעמידה ישרה להניע באיטיות את הרגל המנותחת לאחור, בעודה ישרה. יש לנסות לשמור על הגב ישר ככל הניתן. לאחר הגעה למרחק המקסימלי, יש להחזיק את הרגל באוויר ולספור עד 3, ואז להחזירה באיטיות לרצפה. יש לחזור על התנועה 10 פעמים ועל התרגיל עצמו 3-4 פעמים ביום.

תוך כמה זמן חוזרים לפעילות?

החזרה לפעילות לאחר החלפת מפרק, בין אם מדובר בירך או בברך, היא אינדיבידואלית ותלויה במספר רב של גורמים – בראשם גיל המנותח וחומרת המחלה במפרק, וכן מהלך הניתוח והקפדה על השיקום. הביצוע של תרגילי השיקום, יחד עם תשומת לב להליכה נכונה ושימוש באמצעי עזר להקלת המשא על המפרק המנותח, משפר ומקל על ההחלמה.

מרבית המנותחים חוזרים למרבית הפעילויות השגרתחיות תוך 6-8 שבועות מהניתוח, אך ההחלמה ממשיכה במשך שנה ולעתים שנתיים לאחר הניתוח. חשוב לשמור על תקשורת רציפה עם צוות השיקום במהלך השבועות לאחר הניתוח, ובהמשך בכל מקרה של אי ודאות בנוגע לתהליך השיקומי או בעת חשש מפני הופעה של החמרה או סיבוך.

רופאים מומלצים למדריך: תרגילים לסיוע בהחלמה לאחר ניתוח להחלפת ירך

כאן תמצאו את הרופאים המומלצים שלנו למדריך: תרגילים לסיוע בהחלמה לאחר ניתוח להחלפת ירך. כל הרופאים שלנו הינם מומחים לביצוע ניתוחים ופעולות רפואיות ובעלי ניסיון רב שנים בביצוע ניתוחים אורתופדיים.

ד"ר פיכמן גיל

מומחה בכירורגיה אורתופדית והחלפות מפרקי ברך וירך רופא מומחה בכיר במערך האורתופדי בבי"ח "שיבא" תל-השומר.

ד"ר אביבי ערן

מומחה בכירורגיה אורתופדית והחלפות מפרקי ברך וירך סגן מנהל המערך האורתופדי ורופא בכיר ביחידה להחלפת מפרקים, בבי"ח "שיבא" תל-השומר.

ד"ר איגור קזנסקי

מומחה בכירורגיה אורתופדית מתמחה בהחלפות מפרקי ברך וירך אורתופד מנתח בכיר בבית החולים אסותא.

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

*הכיסוי לניתוח ברובוט ה-™Mako מתאפשר דרך ביטוחים פרטיים בלבד.

Leave us your contact details, and we will get in touch at the earliest opportunity

* Coverage for surgery using the Mako™ robot can be obtained from private insurance only