ניתוח להחלפת ברך מלאה

מהי החלפת ברך מלאה?

החלפת ברך מלאה היא ניתוח שנועד להחליף ברך שחוקה או פגועה בחלקים מלאכותיים (משתל), וכך מוחלף החלק התוך-מפרקי של העצמות המעורבות בברך במבני מתכת ופלסטיק שמדמים את צורת הברך ומאפשרים תנועה שלה. 

החלפת ברך היא ניתוח אלקטיבי, משמע לא מדובר בניתוח דחוף או בניתוח מציל חיים, אך הוא בעל השפעה עצומה על איכות החיים, בפרט בגיל השלישי. ניתוח זה נדרש ברוב המקרים בעקבות שחיקה של המפרק שגורמת לפגיעה בתנועה ובתפקוד התקין של הרגל, או לכאבי ברכיים, שיכולים להופיע גם בזמן מנוחה. 

מי מועמד להחלפת ברך מלאה?

הסיבה המובילה להחלפות ברך היא דלקת ניוונית של המפרקים (אוסתאו-ארתריטיס) אך קיימות גם פגיעות ומחלות אחרות של הברך שיכולות להצריך ניתוח להחלפת הברך. 

בדרך כלל הניתוח מוצע אחרי מיצוי של קווי טיפול שמרניים יותר לכאבים במפרק, כמו פעילות גופנית, פיזיותרפיה או זריקות סטרואידים לחלל הברך. ניתוח החלפת מפרק הברך עשוי להיות מוצא במידה ואתם סובלים מכאבים קשים, נוקשות ונפיחות של הברך המגבילים את תנועתה.  

הניתוח עשוי להיות מוצע גם במידה וכאבי הברכיים פוגעים באיכות חייכם, מונעים שינה שלווה או ביצוע מטלות יומיומיות רגילות. בשל אופיו הלא-דחוף של הניתוח, הוא מוצע לרוב רק במידה והמנותח יוכל לעמוד בו מבחינה בריאותית, או אחרי קבלת אישור רפואי לביצועו.

יתרונות החלפה מלאה מול החלפה חלקית

ניתוח החלפת ברך מלאה הוא האופציה הנפוצה יותר בהקשר של ניתוחים להחלפת הברך וטיפול באוסתאוארתריטיס. יתרונו המרכזי הוא החלפה של כל המשטח המפרקי, שכן במרבית המקרים ההגעה לניתוח קורית רק אחרי ניוון מפושט במפרק, הדורש החלפה מלאה. 

מה קורה בזמן הניתוח?

החלפת ברך דורשת הרדמה, והניתוח יכול להתבצע תחת הרדמה מלאה או תחת הרדמה אזורית (ספינלית). הניתוח נמשך בדרך כלל כשעתיים.

בזמן הניתוח הברך מכופפת כלפי מעלה, על מנת לחשוף היטב את המשטח המפרקי עבור המנתחים. לאחר ביצוע חתך באורך של 15-25 ס״מ, מוסטת הפיקה ונחשף חלל המפרק.

לאחר הסרת החלקים הפגועים והכנת המשטח החדש, מוכנסים חלקי המפרק המלאכותי. לפני הסגירה המחודשת של העור מוודאים המנתחים את טווח התנועה האפשרי של הברך החדשה.

מה הסיכונים הכרוכים בניתוח זה?

כמו כל פרוצדורה רפואית, גם בהחלפת ברך קיימים סיכונים מסוימים, על אף שהסיכוי לכך אינו גבוה. בין הסיכונים האפשריים ניתן למנות דימום או זיהום של אתר הניתוח, שברים של העצמות המעורבות ולעתים החלשות המשתל והתפרקותו. קיים סיכון מסוים גם להתפתחות קריש בגפה התחתונה שעשוי להתפתח לכדי תסחיף ריאתי. חשוב לזכור שבחלק מהמקרים הניתוח אינו מעביר את הכאבים והנוקשות במפרק.

איך נראית ההחלמה?

בדרך כלל ניתן להתחיל ללכת כבר ביום הניתוח, או תוך 24 שעות מביצועו, אך השחרור מאשפוז אחרי הניתוח לוקח עוד יום או יומיים, בהתאם להתקדמות ההחלמה ומהלך הניתוח.

בימים הראשונים להחלמה נפוץ לחוש תשושים ועייפים, ולשרירים שסביב הברך ייקח זמן להחלים באופן מלא.

חשוב לזכור שההפחתה בכאב היא הדרגתית ויכולה לקחת חודשים ועד שנתיים. חשוב להקפיד על הוראות השיקום שיינתנו לך אחרי הפרוצדורה, על מנת לשפר את ההחלמה. 

תוצאות צפויות

בטווח הארוך יכולה להיות אי-נוחות והגבלה מסוימת בפעילות, אך לפחות 90% מהאנשים שעברו החלפת ברך מציינים שיפור דרמטי בתלונותיהם, שנמשך 15 שנים ויותר.

בדרך כלל, תוך שישה שבועות של פיזיותרפיה ושיקום ניתן לחזור לפעילות שגרתית כמעט מלאה. עם ברך מוחלפת ניתן גם לבצע פעילות גופנית מתונה, כמו הליכה, שחייה, נהיגה ורכיבה שאינה אתגרית. 

על מנת להאריך את חיי המשתל, חשוב להימנע מפעילות העשויה לשחוק את המפרק המלאכותי מהר מדי – כמו ביצוע ספורט אתגרי או ספורט אירובי בעצימות גבוהה. אמנם נדיר, אך שחיקה מהירה היא קשה לטיפול ועשויה להצריך ניתוח נוסף.

רוצים לדעת אילו רופאים מבצעים החלפת ברך באמצעות רובוט ה-™Mako?

השאירו פרטים ונציג יחזור אליכם בהקדם

*יש להתייעץ עם הרופא המטפל

רופאים מומלצים לניתוח להחלפת ברך מלאה

כאן תמצאו את הרופאים המומלצים שלנו לניתוח להחלפת ברך מלאה. כל הרופאים שלנו הינם מומחים לביצוע ניתוחים ופעולות רפואיות ובעלי ניסיון רב שנים בביצוע ניתוחים אורתופדיים.

ד"ר פיכמן גיל

מומחה בכירורגיה אורתופדית והחלפות מפרקי ברך וירך רופא מומחה בכיר במערך האורתופדי בבי"ח "שיבא" תל-השומר.

ד"ר אביבי ערן

מומחה בכירורגיה אורתופדית והחלפות מפרקי ברך וירך סגן מנהל המערך האורתופדי ורופא בכיר ביחידה להחלפת מפרקים, בבי"ח "שיבא" תל-השומר.

ד"ר איגור קזנסקי

מומחה בכירורגיה אורתופדית מתמחה בהחלפות מפרקי ברך וירך אורתופד מנתח בכיר בבית החולים אסותא.

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

*הכיסוי לניתוח ברובוט ה-™Mako מתאפשר דרך ביטוחים פרטיים בלבד.

Leave us your contact details, and we will get in touch at the earliest opportunity

* Coverage for surgery using the Mako™ robot can be obtained from private insurance only