החלפת ברך חלקית

מהי החלפת ברך חלקית?

החלפת ברך חלקית (או חד-מדורית) הוא אלטרנטיבה של החלפת ברך מלאה, המתאימה לחלק מהאנשים המועמדים לניתוח החלפת ברך מלאה. ניתוח זה יכול להתבצע כאשר הנזק למפרק הברך מוגבל לאחד המדורים של הברך – ואז רק המדור הפגוע נפגע.

מי מועמד להחלפת ברך חלקית?

מכיוון שהסיבה המרכזית להחלפות ברך הן דלקת ניוונית של המפרק, החלפה חלקית מתאימה למי שסובלים מניוון של הברך שמוגבל רק לחלק ממנה. הצד המעורב יותר מבין חלקי המפרק הוא החלק הפנימי (מדיאלי) – והוא הנפוץ יותר בניתוחי החלפה חלקית.

ניתוח החלפת מפרק ברך עשוי להתאים לך במידה ואתה סובל מכאבי ברכיים ממושכים למרות טיפול במשככי כאבים ופעילות גופנית.

החלפת ברך חלקית מחייבת מבנה ותפקוד תקינים של הרצועה הצולבת בברך, וכן טווח תנועה מספק. בחלק מהמקרים המנתח שלך לא יוכל לדעת בוודאות אם ניתן להסתפק בהחלפה חלקית במקום החלפה מלאה, לעתים ממש עד הניתוח. 

יתרונות של החלפת ברך חלקית על פני החלפה מלאה

ניתוח זה נשמר בעבר רק עבור מטופלים מבוגרים שאינם עוסקים בפעילות מלאה המערבת את הברך. כיום החלפות חלקיות של הברך מבוצעות גם במטופלים צעירים יותר, ומעניקה להם החלמה מהירה עם כאב מופחת.

בהשוואה להחלפת ברך מלאה, החלפה חלקית משמרת טוב יותר את טווח התנועה ואת תפקוד הברך, בזכות השימור של רקמות בריאות במפרק. בניתוח זה יש פחות אובדן דם, ההחלמה מהירה יותר ושביעות הרצון של המטופלים גבוהה יותר מאשר של אלו שעברו החלפה מלאה. 

מה קורה במהלך הניתוח? 

החלפת ברך חלקית מתבצעת תחת הרדמה, שיכולה להיות מלאה, אזורית או מקומית, ונמשך לרוב בין שעה לשעתיים. 

בתחילת הניתוח יבצע המנתח חתך בקדמת הברך, ויבחן את חלקי המפרק מבפנים, על מנת לוודא שהסחוס הפגוע במפרק באמת מוגבל למדור אחד של הברך, ושהרצועות בתוכה שלמות.

במידה והמנתח יחליט שהברך מתאימה להחלפה חלקית, הוא יכין את הברך ואז יחליף את החלק הפגוע בחלקים מתכתיים, שישלימו את פעולת הצד הבריא של הברך.

מהם הסיכונים בניתוח?

כמו כל פרוצדורה רפואית, גם בהחלפת ברך קיימים סיכונים מסוימים, על אף שהסיכוי לכך אינו גבוה. בין הסיכונים האפשריים ניתן למנות דימום או זיהום של אתר הניתוח, שברים של העצמות המעורבות ולעתים החלשות המשתל והתפרקותו. 

קיים סיכון מסוים גם להתפתחות קריש בגפה התחתונה שעשוי להתפתח לכדי תסחיף ריאתי. בחלק מהמקרים, ההחלפה החלקית אינה מספיקה להקלת התסמינים, ולעתים יש צורך בביצוע ניתוח נוסף, או השלמה של ההחלפה להחלפה מלאה.

תהליך ההחלמה

את הברך המנותחת ניתן להניע כבר ביום הניתוח, והשחרור מבית החולים נעשה בדרך כלל תוך יום או יומיים מהניתוח. על מנת למנוע היווצרות של קריש דם בגפה, יש ליטול מדללי דם בימי האשפוז, ולעתים גם לאחר השחרור.

בשבועות שאחרי הניתוח יש חשיבות לביצוע פיזיותרפיה ושיקום על מנת להניע את הברך. 

תוצאות צפויות

ותפקודה צפוי לחזור במהירות ועם פחות כאב מאשר בהחלפה מלאה. עם הקפדה על התהליך השיקומי, ניתן לחזור לפעילות שגרתית מלאה תוך שישה עד שמונה שבועות. המנתח עשוי להנחות אותך להימנע מריצות או ביצוע ספורט בעצימות גבוהה, שעשויה לשחוק את המפרק המוחלף. 

אך חשוב לדעת שישנן פעילויות ספורטיביות רבות אותן ניתן לבצע, כולל טניס ואף סקי – וכך להגשים את מטרת ההחלפה החלקית של המפרק: להחזיר אותך לפעילות שאתה נהנה לבצע.

רוצים לדעת אילו רופאים מבצעים החלפת ברך באמצעות רובוט ה-™Mako?

השאירו פרטים ונציג יחזור אליכם בהקדם

*יש להתייעץ עם הרופא המטפל

רופאים מומלצים להחלפת ברך חלקית

כאן תמצאו את הרופאים המומלצים שלנו להחלפת ברך חלקית. כל הרופאים שלנו הינם מומחים לביצוע ניתוחים ופעולות רפואיות ובעלי ניסיון רב שנים בביצוע ניתוחים אורתופדיים.

ד"ר פיכמן גיל

מומחה בכירורגיה אורתופדית והחלפות מפרקי ברך וירך רופא מומחה בכיר במערך האורתופדי בבי"ח "שיבא" תל-השומר.

ד"ר אביבי ערן

מומחה בכירורגיה אורתופדית והחלפות מפרקי ברך וירך סגן מנהל המערך האורתופדי ורופא בכיר ביחידה להחלפת מפרקים, בבי"ח "שיבא" תל-השומר.

ד"ר איגור קזנסקי

מומחה בכירורגיה אורתופדית מתמחה בהחלפות מפרקי ברך וירך אורתופד מנתח בכיר בבית החולים אסותא.

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

*הכיסוי לניתוח ברובוט ה-™Mako מתאפשר דרך ביטוחים פרטיים בלבד.

Leave us your contact details, and we will get in touch at the earliest opportunity

* Coverage for surgery using the Mako™ robot can be obtained from private insurance only