שיקום לאחר ניתוח החלפת ברך

עברתם החלפת ברך וכעת עצמות המפרק השחוקות (הירך והשוק) הוחלפו בחלק מתכת ופלסטיק, שנועדו להקל מעתה על התפקוד והכאב. בשבועות הקרובים, תצטרכו לעבוד על החלמה, חיזוק ושיפור התפקוד על מנת לאפשר שימוש מיטבי בברך החדשה שלכם.

כמה זמן זה ייקח ואיך עושים זאת נכון? אנחנו כאן כדי להסביר.

תוך כמה זמן חוזרים לעניינים?

בדרך כלל, הצוות הרפואי והשיקומי יעודד אותך לקום ולצעוד מוקדם ככל הניתן. בדרך כלל, ניתן לעמוד על הברך המנותחת תוך 12-24 שעות מהניתוח, ובחלק מהמקרים ניתן להתחיל ללכת כבר באותו יום.

ההליכה בתחילת הדרך תעשה באמצעות הליכון, ורוב האנשים מסוגלים להגיע כבר להליכה עצמאית בעזרת מקל או קביים תוך שבוע ופחות. בדרך כלל תוך שמונה שבועות מהניתוח ניתן כבר לחזור להליכה עצמאית.  מצב הברך ימשיך להשתפר בחודשים ועד שנתיים מהניתוח.

פיזיותרפיה לאחר הניתוח

כבר בימי האשפוז שאחרי הניתוח פיזיותרפיסט ילמד אותך תרגילים לחיזוק הברך. בדרך כלל ניתן להתחיל בפיזיותרפיה כבר למחרת הניתוח. חשוב לעקוב אחרי הנחיות הפיזיותרפיסט על מנת להימנע מפציעה. 

לפעמים חלק מהפיזיותרפיה תבוצע באמצעות מכשירים להנעה פאסיבית של הברך, שיעזרו להשיב טווח תנועה גדול ככל הניתן למפרק. בהתאם לצרכים שלך, יכול להיות שתזדקק להמשך פעילות במסגרת שיקומית בקהילה. 

להכין את הבית

עוד לפני ניתוח החלפת ברך, חלקית או מלאה, חשוב להכין את הבית להחלמה – אחרי הניתוח יש להימנע מישיבה ממושכת, וישנן פעילות ביתיות שמצריכות תמיכה, כמו עליה במדרגות או קימה מישיבה. כמו כן, יש להימנע מהרמת משאות כבדים בתקופת ההחלמה, בפרט בתנוחות הדורשות הפעלת מתח מוגבר על הברך. 

נפיחות בברך

טבעי להרגיש אי נוחות בימים הראשונים לשיקום.  כמו כן, צפויה נפיחות מסוימת של הברך ושל הרגל אחרי הניתוח. הנפיחות עשויה להחמיר לאחר ביצוע פעילות מוגברת או מאומצת, אך הקפדה על הפיזיותרפיה, קירור מקומי ותרופות לשיכוך כאב והפגת דלקת יוכלו להקל על הנפיחות. 

מתי אפשר לחזור לנהוג?

החזרה לנהיגה תלויה ביכולת לכופף את הברך מספיק כדי להיכנס ולצאת מהמכונית, וכמובן בכך שטווח התנועה שלה יאפשר נהיגה בטוחה מספיק. בדרך כלל, מצב זה מתאפשר תוך 6-8 שבועות מהניתוח, אך טרם הישיבה מאחורי ההגה חשוב להתייעץ עם המנתח או הפיזיותרפיסט. 

מתי ארגיש כרגיל שוב?

בדרך כלל, תוך שישה שבועות אפשר להסתדר כבר בלי עזרים לתמיכה ולהליכה, אך לעתים עוברים גם שלושה חודשים ויותר עד השיפור בנפיחות ובכאב. במהלך השנתיים הראשונות מהניתוח, הצלקת תחלים והשרירים יתאוששו ויאפשרו חזרה לפעילות.

איך לדאוג לברך החדשה שלי?

הטיפול המלא בברך לאחר החלפה יוסבר לך על ידי הצוות הרפואי והשיקומי במהלך האשפוז עצמו, אך הוא כולל החלפה של התחבושות ודאגה לניקיון הפצע הניתוחי, הקפדה על הטיפול התרופתי הקבוע וכן למען שיכוך כאב, הקפדה על תזונה מאוזנת וריבוי נוזלים וכמובן פעילות במידה הנכונה ובהתאם להנחיות הפיזיותרפיה.

אחד המרכיבים החיוניים להחלמה מלאה ונכונה הוא הקפדה על מפגשי המעקב. הקפד להגיע לכל המעקבים, וצור קשר עם המרפאה במידה ומתעוררת בעיה כלשהי. מומלץ להגיע למעקבים עם בדיקות דם עדכניות או בדיקות אחרות שתתבקש לבצע. 

רופאים מומלצים לשיקום לאחר ניתוח החלפת ברך

כאן תמצאו את הרופאים המומלצים שלנו לשיקום לאחר ניתוח החלפת ברך. כל הרופאים שלנו הינם מומחים לביצוע ניתוחים ופעולות רפואיות ובעלי ניסיון רב שנים בביצוע ניתוחים אורתופדיים.

ד"ר פיכמן גיל

מומחה בכירורגיה אורתופדית והחלפות מפרקי ברך וירך רופא מומחה בכיר במערך האורתופדי בבי"ח "שיבא" תל-השומר.

ד"ר אביבי ערן

מומחה בכירורגיה אורתופדית והחלפות מפרקי ברך וירך סגן מנהל המערך האורתופדי ורופא בכיר ביחידה להחלפת מפרקים, בבי"ח "שיבא" תל-השומר.

ד"ר איגור קזנסקי

מומחה בכירורגיה אורתופדית מתמחה בהחלפות מפרקי ברך וירך אורתופד מנתח בכיר בבית החולים אסותא.

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

*הכיסוי לניתוח ברובוט ה-™Mako מתאפשר דרך ביטוחים פרטיים בלבד.

Leave us your contact details, and we will get in touch at the earliest opportunity

* Coverage for surgery using the Mako™ robot can be obtained from private insurance only